Kategóriák
- Vizsgálati kisokos (5)
- Egyéb kategória (17)
- Hírek (93)
- Betegségek (52)
Hogyan növelhető a betegek gyógyszerkutatásokkal kapcsolatos tudása?
Egy gyógyszerkutatás esetén a minél gyorsabb beválasztási folyamat jó a betegnek, hisz gyorsabban jut terápiához, és jó a kutatást végző szponzornak is, hiszen előnyre tehet szert a konkurens cégekkel szemben. Azonban ezt a folyamatot jelentősen megnehezíti egy alapvető probléma: a betegek információhiánya.
Sajnos a betegek csupán nagyon kis hányada vesz részt klinikai vizsgálatokban, ennek oka pedig nem más, mint hogy a páciensek egyszerűen nem is tudnak a folyamatban lévő kutatásokról. Ennek a kérdésnek a körüljárására a Phreesia Life Sciences (egy elektronikus adatbeviteli rendszerekkel foglalkozó cég- a szerk.) 4000 fő részvételével készített felmérést.
A megkérdezettek 80%-a nyilatkozott úgy, hogy „nem igazán ismeri” milyen kutatások vannak, ez pedig természetesen annak is gátat szab, hogy további kérdéseket tegyenek föl, arról nem is beszélve, milyen kevés beteget lehet így bevonni az egyes vizsgálatokba. Ehhez képest a betegek egyértelműen nyitottak lennének a megbízható információra, ahogy ezt a megkérdezettek 68%-a nyilatkozta. A felmérés szerint jelenleg csupán 41% tartja jó dolognak a gyógyszerkutatásban való részvételt, ez az arány szintén növelhető lenne, ha kellő megbízható információhoz juthatnának.
De honnan is tájékozódnak a betegek?
A felmérés szerint a páciensek 46%-a az orvosában bízik, 34%-a az ápolóktól, 26%-a pedig gyógyszerészétől származó információkat tartja hitelesnek. Ehhez képest a megkérdezettek csupán 5-10%-a tartja megbízhatónak a közösségi médián és gyógyszerészeti honlapokon megjelent tartalmakat, vagy azokat a gyógyszerkutatásról szóló brosúrákat, amelyek az orvosi rendelőben is megtalálhatóak. Pedig ezek azok az utak, melyeken keresztül a klinikai kutatásokat végző cégek igyekeznek elérni a betegeket.
Ha ez nem igazán működik, milyen módszerrel lehetne elérni, hogy a gyógyszerkutatást végző szponzorok és a betegek között könnyebb legyen az információáramlás?
A Phreesia által javasolt módszer az ún. elektronikus ’check in’ felület (pl. a magyarországi eeszt-hez hasonló rendszer- a szerk.), ugyanis kiderült, hogy a betegek ezt a 4. helyre sorolták megbízhatóság szempontjából. A felmérés azt is igazolta, hogy a különböző életkorú, és különböző rasszhoz tartozó betegek véleménye között sincsen különbség, átlagosan minden csoport ugyanolyan megbízhatónak tartotta ezt a felületet.
Összességében tehát számos előnye lenne, ha a gyógyszerkutatást végző cégek ezeken a felületeken keresztül próbálnák megközelíteni a betegeket, ugyanis
- így sokkal változatosabb betegpopulációt lehetne bevonni a kutatásba
- ennek megfelelően a kutatás maga reprezentatívabb lenne
- a cégek megbízható közvetlen kapcsolatot tudnának létesíteni a betegekkel, melyen
keresztül hiteles információt szolgáltathatnának a betegek felé.
Szerkesztette: dr. Hudák Mária Anna
2022. december 04.